Nawigacja

Aktualności

19.07.2017 Pierwsze w Polsce pomiary prędkości jednostek pływających w Gdańsku

Opublikowane przez : Adam Żeberkiewicz

Próby pomiaru prędkości jednostek pływających przeprowadził Okręgowy Urząd Miar w Gdańsku.

  • Obraz z kamery pokazującej wykonany pomiar prędkości
    Obraz z kamery pokazującej wykonany pomiar prędkości
  • Obraz z kamery radaru odmierzającego prędkość jednostki pływającej
    Obraz z kamery radaru odmierzającego prędkość jednostki pływającej
  • Jednostka pływająca "kontroler4" poruszająca się z prędkością 58 km/h
    Jednostka pływająca "kontroler4" poruszająca się z prędkością 58 km/h
  • Usytuowanie przyrządów do pomiaru prędkości
    Usytuowanie przyrządów do pomiaru prędkości
  • Pomiar prędkości jednostki pływającej
    Pomiar prędkości jednostki pływającej
  • Jednostka SMiKD - Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej podczas pomiarów prędkości pod Mostem Siennickim na Martwej Wiśle w Gdańsku
    Jednostka SMiKD - Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej podczas pomiarów prędkości pod Mostem Siennickim na Martwej Wiśle w Gdańsku

Pomiarów dokonano wspólnie z Kapitanatem Portu Gdańsk i Strażą Graniczną, pomiędzy filarami Mostu Siennickiego na Martwej Wiśle, przy użyciu bezprzewodowych bramek (fotocel) pomiarowych na podczerwień - tych samych, jakie używane są do przeprowadzania legalizacji przyrządów do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym. Do prób pomiarowych użyto przyrządu Integra-B (z dwoma kamerami i wideorejestracją), które posiada zatwierdzenie typu w Głównym Urzędzie Miar. W pomiarach wzięły udział jednostka Kapitanatu Portu Gdańsk o nazwie "Kontroler4", a także jednostka SMiKD - Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej (łódź hybrydowa typu Parker 900 Baltic) o nazwie „SG 045”. Jako bazy koordynująco–zabezpieczającej użyto najnowszego statku inspekcyjnego Kapitanatu Portu Gdańsk – „Kontroler 20”.

Bramki, które rozstawiono w odległości 7 m, zostały usytuowane na wysokości masztów radiowych jednostek pływających.

Ponadto na jednostce „Kontroler 4” umieszczono dodatkowy słupek na wysokości masztu radiowego, aby możliwe było przecięcie wiązki podczerwieni bramek pomiarowych. Urządzenie Integra-B wykorzystuje do określania prędkości szeroką wiązkę radarową (w porównaniu do np. lasera), co z powodzeniem sprawdza się przy pomiarach na wodzie. W rezultacie przyrząd poprawnie dokonywał pomiarów prędkości jednostek pływających na torze wodnym.

Były to pierwsze tego typu pomiary w kraju, wynikające z rosnącego zapotrzebowania na pomiary prędkości w związku z obowiązkami służb wodnych w tym zakresie. Sprawa uregulowania prawnego pomiarów prędkości jednostek pływających była poruszana na spotkaniach Konsultacyjnego Zespołu Metrologicznego ds. Regulacji Rynku.

do góry